Van “Geachte Dhr.” naar “Geachte heer” met Gravity Forms conditional shortcodes

Gravity Forms conditional shortcodeEen van de voordelen van een contactformulier op je website is dat je degene die het formulier heeft ingevuld meteen een automatische bevestigingsmail kunt laten ontvangen – in Gravity Forms heet dit een notificatie. Als je dat mooi wilt doen, begint die bevestigingsmail met een keurige aanhef, zoals “Geachte heer” of Geachte mevrouw”. Maar in het formulier staat een veld geslacht met keuzerondjes voor Dhr. en Mevr. In Gravity Forms notificaties kun je zorgen dat zo’n veldwaarde wordt vertaald. Met conditional shortcodes.

Ik schrijf meestal een korte tekst voor de klantnotificatie in de trant van:

Geachte {aanhef} {naam van de invuller},

Hartelijk dank voor uw aanvraag. Ik neem zo snel mogelijk, en in elk geval binnen 24 uur contact met u op.

Met vriendelijke groet,

naam

bedrijfsnaam

gegevens

De teksten tussen de gekrulde haken zijn gegevens die uit het formulier worden gehaald dat de invuller zojuist heeft ingevuld. Daarmee kun je de mail die hij of zij ontvangt dus persoonlijker maken. In dit blogje gaat het over het veld {aanhef}. In het formulier staat hiervoor bijvoorbeeld een dropdown met de twee keuzes Dhr. en Mvr. Wanneer je deze letterlijk overneemt in de bevestigingsmail komt daar een lelijke aanhef te staan, bijvoorbeeld Geachte Dhr. Mulder. Met Gravity Forms kun je dit veranderen door conditional shortcodes te gebruiken. De syntaxis is niet moeilijk te begrijpen.

[[gravityforms action="conditional" merge_tag="{Aanhef:4}" condition="is" value="Dhr."]heer[/gravityforms]]

Laten we deze code even analyseren

gravityforms

Dit is de verplichte openings- en sluittag van de shortcode.

action=”conditional”

Dit betekent dat we een voorwaarde-regel gaan schrijven.

merge_tag=”{Aanhef:4}”

De merge_tag is het veld uit het formulier waarop we de conditionele regel willen toepassen. Dit veld haal je in de formulieren-editor van Gravity Forms uit een dropdown. In dit geval kiezen we het veld Aanhef. Het cijfer :4 is door Gravity Forms aan dit veld toegekend. Gravity Forms nummert alle velden die je aanmaakt automatisch, zodat ze altijd een unieke naam hebben.

condition=”is”

Dit betekent dat we de merge_tag gaan vergelijken met de waarde die we bij ‘value’ opgeven.

value=”Dhr.”

Is de waarde van het veld Aanhef gelijk aan “Dhr.” dan is de conditie waar, en wordt in de e-mail de tekst weergegeven die tussen de openingstag en de sluitag staat, in dit geval “heer”. Geachte Dhr. wordt door deze regel dus Geachte heer. Door een tweede conditional shortcode toe te voegen voor het geval het veld Aanhef Mvr. bevat, wordt in dat geval de aanhef in de bevestigingsmail Geachte mevrouw.

Voor de volledigheid geef ik de hele code van deze bevestigingsmail zoals je die in Gravity Forms instelt:


Geachte [[gravityforms action="conditional" merge_tag="{Aanhef:4}" condition="is" value="Dhr."]heer[/gravityforms]][[gravityforms action="conditional" merge_tag="{Aanhef:4}" condition="is" value="Mvr."]mevrouw[/gravityforms]] {Tussenvoegsel:5} {Achternaam:6},

Hartelijk dank voor uw aanvraag.
Ik neem zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groeten,

<naam>
<bedrijfsnaam>

<telefoon>
<fax>
<e-mail>
<website>

Over Gravity Forms

Gravity Forms is een betaalde plugin om formulieren te maken in WordPress websites. Er kan heel veel meer mee dan met gratis formulierenplugins zoals Contact Form7. WP Webbouw beschikt over een developer licentie voor Gravity Forms, wat betekent dat ik de plugin in elke website die ik voor een klant bouw kan toepassen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let op!

Als je wilt dat je vraag serieus kan worden beantwoord, controleer dan of je hierboven minimaal het volgende hebt vermeld:

  • de url van de website
  • het gebruikte thema en of je dit hebt aangepast, al dan niet in een child-theme
  • indien van toepassing: de plugin die het probleem geeft
  • de pagina(s) waar het probleem zich voordoet
  • alle andere informatie die nodig kan zijn om het probleem te analyseren.