WordPress webshops

WordPress webshopWil je producten of diensten verkopen via een eigen WordPress webshop, dan zijn daar tegenwoordig uitstekende plugins voor beschikbaar. De installatie van een webshop houdt wel wat meer in dan het simpelweg installeren van een plugin. WP Webbouw kan je stap voor stap in dit proces begeleiden.

De stappen naar een WordPress webshop

    klap alles open

  • 1. Welke webshop?

    Er zijn verschillende plugins waarmee je een webshop kunt toevoegen aan je WordPress site. WP Webbouw heeft uit dat aanbod drie opties geselecteerd die geschikt zijn voor de Nederlandse markt en het betaalsysteem iDEAL. Je kunt kiezen uit de webshops Woocommerce en Shopp, of voor een ‘lite’ oplossing met formulieren.

    Woocommerce is momenteel de populairste webshop plugin. De plugin heeft veel professionele mogelijkheden en wordt actief doorontwikkeld. Shopp is vergelijkbaar qua mogelijkheden.

  • 2. Een ‘lite’ oplossing met formulieren

    Heb je maar één of enkele producten die je wilt verkopen via je website, wil je tickets verkopen voor een evenement of een doneersysteem voor je crowdfundingproject? Dan is een complete WordPress webshop een beetje overkill en kun je wellicht beter kiezen voor een ‘lite’ oplossing met formulieren. Met Gravity Forms (een premium plugin) kun je betaalvelden toevoegen aan een formulier. Na het invullen van het formulier wordt de klant doorgestuurd naar een iDEAL betaalscherm.

  • 3. Betaalsystemen met iDEAL

    Aan je WordPress webshop of webshop ‘lite’ kunnen verschillende betaalsystemen met iDEAL worden gekoppeld, waaronder Mollie, Sisow, TargetPay en de Nederlandse banken. Om een betaalsysteem te kunnen gebruiken is een account nodig bij een van deze betaalproviders. Hiervoor gelden wettelijke eisen, zoals een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een zakelijke rekening en de vermelding op de website van diverse zakelijke gegevens waaronder een adres, inschrijfnummer KvK, BTW-nummer en leveringsvoorwaarden.

  • 4. Inrichting van de webshop

    Het meeste werk zit in de inrichting van de webshop. Weliswaar zal de webshop na installatie in de meeste thema’s goed worden weergegeven, toch zijn er nog tal van aanpassingen nodig om de webshop qua look and feel, inhoud en functionaliteiten in te passen in de website. Daarnaast moeten de standaardberichten voor de communicatie met klanten over een transactie, zoals e-mailnotificaties, facturering en informatie over de levering en de verzending op de juiste manier worden ingesteld. Dat wil zeggen: in de juiste bewoordingen en in de juiste vormgeving.

  • 5. Wettelijke vereisten

    Per juni 2014 is nieuwe Europese wetgeving van kracht geworden voor alle webshops in Nederland. Hierdoor moeten webshops zich aan een flink aantal nieuwe regels houden. De belangrijkste wijzigingen zijn:

    • Een verruiming van het herroepingsrecht (het recht om van een aankoop af te zien: van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen).
    • Een sterke uitbreiding van de informatieplicht (de webshop moet duidelijke en begrijpelijke informatie aan de consument geven over het bedrijf, betaling, verzending, retourneren, bestellen etc.).
    • Prijstransparantie (de webshop moet duidelijk de totale kosten inclusief verzendkosten en eventuele toeslagen van een product of dienst vermelden).
    • Een verbod op het gebruik van vooraf aangevinkte vakjes.
    • Een bestelknop die duidelijk maakt dat het plaatsen van een bestelling ook de verplichting tot betaling inhoudt.
    • Geen betaalde klantenservicenummers meer.

    De Autoriteit Consument en Markt gaat de nieuwe regels actief handhaven en er zijn behoorlijke boetes en andere nadelige gevolgen voor webshopeigenaren die zich niet aan de regels houden.

    WP Webbouw kan je begeleiden bij de inrichting van de webshop, zodat aan al deze regels wordt voldaan, zonder dat dit ten koste gaat van de conversie.

  • 6. Oplevering

    Wanneer de webshop volledig is ingericht en gevuld met producten, getest en goedgekeurd, installeert WP Webbouw deze in één keer op de live website. Uiteraard worden vooraf goede afspraken gemaakt over het moment waarop dit gebeurt. Na installatie worden de laatste tests uitgevoerd met het betaalsysteem, waarna de webshop wordt opengesteld voor de bezoekers.

  • 7. SEO en Online marketing

    Wanneer de webshop is geopend, zal het succes ervan in belangrijke mate afhankelijk zijn van de zoekmachineoptimalisatie en online marketing die ervoor worden uitgevoerd. Op de pagina Marketing Support vind je uitgebreide informatie hierover. Voor webshops geldt daarbij als speciaal aandachtspunt dat alle productpagina’s geoptimaliseerd moeten worden voor zoekmachines, waarbij het belangrijk is dat er voldoende tekst met de juiste zoekwoorden bij de producten wordt geplaatst. Wil je de shoppende bezoekers niet confronteren met lange teksten op de productpagina? Gebruik dan tabs of uitklappanelen (op deze site vind je veel voorbeelden van deze techniek).

  • Werkwijze

    • We beginnen met een intakegesprek van 1 à 2 uur waarin de wensen en mogelijkheden worden besproken.
    • Vervolgens levert WP Webbouw een offerte.
    • Na goedkeuring wordt een kopie van de site gemaakt op een afgeschermde online webserver.
    • De klant kan via een login meekijken en ook meewerken aan de vulling van de webshop, zodra deze in de steigers staat.
    • WP Webbouw werkt gelijktijdig door aan de inrichting.
    • WP Webbouw begeleidt de klant bij de keuze van een betaalprovider en bij het voldoen aan de technische en wettelijke voorschriften.
    • Wanneer de webshop klaar is, wordt alles getest.
    • Er worden duidelijke afspraken gemaakt voor de installatie op de live site.
    • Na installatie op de live site wordt de webshop nogmaals getest.
    • Als alles goed werkt wordt de webshop opengesteld voor de bezoekers.
    • Als optie kan WP Webbouw assisteren bij de online marketing en SEO.

Aanvraag offerte / meer informatie

Zoek je iets anders?