Bezoekers naar je website trekken die geïnteresseerd zijn in je product of dienst en ze converteren naar klanten. Voor veel ondernemers en zelfstandige professionals is dit dé primaire functie van hun website. Toch zijn er veel websites waar deze basisfunctie niet goed werkt. Waar ligt dat aan? En hoe kun je dit verbeteren?
Wat gaat er mis?
Er gaan verschillende dingen mis. Op veel websites komen onvoldoende bezoekers. Tussen de bezoekers die er komen zitten te weinig potentiële klanten. De potentiële klanten die de site bezoeken verlaten de site weer zonder dat ze iets hebben gedaan. We nemen deze problemen één voor een onder de loep.
-
Onvoldoende bezoekers
De bezoekers van je website komen uit vier bronnen: via zoekmachines (zoekverkeer), door ergens anders op een link te klikken (verwijzend verkeer), door je webadres in te typen (direct verkeer) en via advertenties (betaald verkeer). Al deze vier ‘verkeersbronnen’ zoals Google ze noemt kun je beïnvloeden. Doe je dat niet of onvoldoende, dan krijg je onvoldoende bezoekers.
-
Te weinig potentiële klanten
Potentiële klanten zijn de mensen die in principe geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die jij aanbiedt. Om deze mensen op je site te krijgen, moeten zij ten eerste jouw aanbod tegenkomen in zoekresultaten, op andere sites, in sociale media, in hun e-mail en/of via advertenties. Dat aanbod moet je zo presenteren dat het aansluit bij wat je potentiële klant nodig heeft, waar hij naar op zoek is, wat hem raakt. Als je je aanbod niet goed presenteert, komen er te weinig potentiële klanten naar je site.
-
Wel kijkers, geen kopers
Heb je het voor elkaar dat er voldoende potentiële klanten naar je site komen, dan kan het daar ook nog mis gaan als de conversie op je site niet goed werkt. Conversie betekent omzetting. Het heeft betrekking op de stadia waarin je een potentiële klant kunt indelen. In het laagste stadium is de bezoeker ‘nog helemaal geen klant’, in het hoogste stadium is hij klant geworden. Daar tussenin zitten stadia als ‘is een regelmatig terugkerende bezoeker’, ‘heeft een reactie achtergelaten’, ‘is het bedrijf gaan volgen op Twitter’, ‘is abonnee geworden van de nieuwsbrief’, ‘heeft informatie aangevraagd’, ‘heeft een offerte ontvangen’ etc. Conversie kun je verbeteren door het voor de bezoeker aantrekkelijk te maken een conversiestap te zetten.
Best veel werk
Het verkeer naar je website regelen via vier verkeersbronnen, en op je website zorgen dat er conversie plaatsvindt. Dat omvat in totaal zes deelgebieden van de online marketing:
- Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
- Content Marketing (CM)
- Social Media Marketing (SMM)
- Email Marketing (EM)
- Zoekmachine Marketing (SEA)
- Conversie Optimalisatie (CO)
Wil je dat allemaal goed doen, dan is dat best veel werk. Veel kleine bedrijven en eenpitters komen daar niet aan toe. Omdat ze het te druk hebben, er geen handig systeem voor hebben, of niet goed in beeld hebben wat ze allemaal kunnen doen. En hoe dat moet.
Het goede nieuws
Omdat het merendeel van de bedrijven hun online marketing niet of niet goed uitvoert, liggen er goede kansen voor bedrijven die dat wel doen. Ook als zelfstandige professional kun je verrassend veel succes hebben met het verwerven van klanten via online marketing, gewoon door wél een plan te maken en dit wél uit te voeren. Het meeste kun je zelf doen. Besteed er elke dag een half uurtje tijd aan, dan kom je al een heel eind.
Nog meer goed nieuws
Wanneer jij goede producten of diensten levert, dan kun je er zeker van zijn dat daar klanten voor zijn die op zoek zijn naar een leverancier of specialist als jij. Ze hoeven jou alleen maar te kunnen vinden. Waarschijnlijk zitten ze maar twee of drie knooppunten verderop op dit netwerk waar jullie al met elkaar zijn verbonden, internet.
Wat is jouw volgende stap?
Ga je werk maken van je online marketing? Dan kan ik je aanraden je te abonneren op mijn nieuwsbrief, met gratis tips voor WordPress en Marketing.
Stuur een e-mail naar erik[at]wpwebbouw[punt]nl en ik voeg je toe aan de mailinglist.