Hoe kies je een webbouwer?

schaakbord - webbouwer kiezenEen bedrijfswebsite is zo langzamerhand geëvolueerd tot het belangrijkste bedrijfsmiddel. Het digitale hoofdkwartier van je bedrijf. Het onmisbare instrument om contact te leggen met mogelijke nieuwe klanten. De spin in het web van jouw online marketing. Hoe kies je een webbouwer die ervoor zorgt dat jouw website perfect functioneert? Waar moet je op letten?

Websitetechniek is abacadabra, een webbouwer niet

Je hebt een webbouwer nodig omdat deze verstand heeft van de techniek achter websites. Maar de webbouwer moet veel meer kunnen dan de techniek beheersen. Hij moet begrijpen wat jouw website moet doen voor jouw bedrijf, en dat vertalen in de meest geschikte oplossingen. En hij moet in begrijpelijke taal – “transparant”- met jou kunnen communiceren over jouw wensen en de technische mogelijkheden. Let er bij de keuze van een webbouwer dus op of hij goed begrijpt wat jij nodig hebt. Dat stuk kun je zelf controleren.

Technische vaardigheden

De technische vaardigheden van een webbouwer zijn moeilijk te controleren. Bij een garagebedrijf weet je ook niet hoe goed de technische kennis van de monteur is. Hoe kun je er dan toch achter komen of je met een vaardige webbouwer te maken hebt of met een onervaren amateur?

  • Vraag om een offerte waarin de verschillende onderdelen en functies van de website zijn gespecificeerd en duidelijk omschreven. Als er een onderdeel is van de offerte die je niet begrijpt, vraag dan om een toelichting. Zo weet je in elk geval wat de website moet doen.
  • Vraag om referenties. Vaak vind je deze al op de website van de webbouwer. Eerder door de webbouwer gebouwde websites geven je een indicatie van de eindproducten die hij levert en het soort klanten dat hij bedient.
  • Laat eventueel een kennis die wél onderlegd is in webtechniek kijken naar het offertevoorstel en laat deze zo nodig aanvullende informatie vragen bij de webbouwer.
  • Wees er zeker van dat er een goede garantie- en/of nazorg-clausule in de offerte staat. Het verhelpen van eventuele kinderziektes en het beantwoorden van gebruikersvragen is vooral belangrijk in de eerste periode dat een nieuwe website in de lucht is.

Prijs

De prijzen die webbouwers vragen kunnen sterk uiteenlopen. De laagste prijs is niet automatisch de beste keus. Vraag in elk geval een gespecificeerde offerte en controleer dat er geen ‘open eindes’ in zitten, maar vaste prijzen voor de verschillende onderdelen. Zo weet je zeker wat de website je gaat kosten en wat je daarvoor krijgt.
En verder is prijs doorgaans gerelateerd aan kwaliteit, kennis en ervaring. Zoals onderstaande anekdote illustreert.

Bij een groot bedrijf werd ’s ochtends een storing in het computersysteem geconstateerd. Alle beeldschermen stonden op zwart. Een in allerijl opgetrommelde IT-specialist nam plaats achter een beeldscherm, typte een paar commando’s in en drukte op Enter. Binnen enkele seconden kwamen alle schermen weer tot leven. “Hoeveel ben ik u schuldig?” vroeg de directeur. “500 euro”, zei de man. “Maar u hebt nog geen 10 minuten gewerkt”, zei de directeur, “is 500 euro dan niet een beetje veel?”. Daarop schreef de IT-specialist met de hand een nota uit:

Drukken op een paar knopjes: € 0,01
Weten op welke knopjes te drukken: € 499,99
Totaal: € 500,00

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let op!

Als je wilt dat je vraag serieus kan worden beantwoord, controleer dan of je hierboven minimaal het volgende hebt vermeld:

  • de url van de website
  • het gebruikte thema en of je dit hebt aangepast, al dan niet in een child-theme
  • indien van toepassing: de plugin die het probleem geeft
  • de pagina(s) waar het probleem zich voordoet
  • alle andere informatie die nodig kan zijn om het probleem te analyseren.