Hoe bouw je een levendige community-website?

community-websiteSinds er grote sociale media zijn, is het bouwen van een eigen community-website niet zonder risico’s. Een website voor je vereniging is leuk, maar hoe zorg je ervoor dat het forum geen spookstad wordt? Misschien wel door er geen forum op te zetten.

Heb je ook plannen voor een eigen Facebook?

Je zou niet de eerste zijn. Ik zie goedbedoelde community-websites uitdoven als een nachtkaars of totaal niet van de grond komen. En dan gaat het echt niet alleen om de kleintjes, maar vooral de grote sites, zoals het forum van de Kamer van Koophandel. Kosten noch moeite zijn gespaard om zo’n site te bouwen. Alle bedrijven krijgen een trots mailtje. En wat gebeurt er? Een flink aantal gaat kijken, vult misschien nog een profiel in en komt er vervolgens nooit meer terug.

Is je strategie dat de content van de gebruikers moet komen?

Iedereen heeft de succesvolle voorbeelden van Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, vroeger Hyves en, vooruit, Myspace in beeld. Deze sociale media zijn gebaseerd op user generated content. Als je de illusie hebt dat je even een community-website kunt bouwen die op dat principe is gebaseerd: keep dreaming. Zelfs Google lukt dat nog steeds niet, al proberen ze de schijn te wekken dat Google+ wel een succes is. Maar ondertussen gebruiken ze hun razend populaire YouTube om mensen te dwingen een Google+ account te nemen. Lekker spontaan (NOT).

Waarom lukt dat niet?

Eenvoudig omdat mensen maar een beperkt aantal sociale media kunnen bijhouden. Omdat de grote sociale media super gemakkelijk werken. Maar vooral: omdat ze hun online netwerken al hebben opgebouwd en deze sociale media wél druk worden bezocht. Kom je dan weer eens op het forum van je voetbalclub en je ziet dat het laatste bericht dateert van 2 maanden geleden, dan denk je: ja doei.

Heeft een community-website dan nog wel zin?

Jazeker. Voor sportverenigingen bijvoorbeeld is internet een zegen. Vroeger moest alle communicatie en informatie worden geregeld via het clubblad en de telefoon. Nu kan iedereen worden geïnformeerd via de website en e-mail. Maar ook op die websites lijden forums een kwijnend bestaan. Er is nog wel eens een vader die braaf de wedstrijdfoto’s van zijn zoontje opstuurt naar de webmaster, of zelf uploadt als de site die mogelijkheid biedt. Maar echte interactieve communicatie tussen leden? Ik zie het niet gebeuren.

Wat werkt dan wel?

De essentie van een sportvereniging is dat de leden gezamenlijk dezelfde sport bedrijven. In Real Life. Maar er zijn ook andere soorten verenigingen, bijvoorbeeld belangenverenigingen of patiëntenverenigingen. Daarbij hebben de leden niet een gemeenschappelijke activiteit, maar delen ze dezelfde omstandigheden, hetzij qua beroep, hetzij qua ziekte. Dit soort verenigingen kun je beschouwen als niche-markten binnen het sociale media landschap. De leden van dit type verenigingen hebben er wél belang bij met elkaar te communiceren. Een community-website kan deze interactie faciliteren.

Het ontstaat niet vanzelf

Ga er bij een belangenvereniging niet vanuit dat het aanbieden van een website met de mogelijkheid tot interactie, bijvoorbeeld via een forum, voldoende is. Om van zo’n site een levendige community-website te maken, zal de vereniging zeker in de begintijd een erg actief beleid moeten voeren naar de leden. Het initiatief moet lange tijd, misschien wel permanent, vanuit de vereniging komen. Denk aan informatie over activiteiten, artikelen met achtergrondinformatie die van belang is voor de leden, gezamenlijke inkoopvoordelen, wellicht zelfs een webshop. Daarmee maakt de vereniging de website waardevol voor de community, waardoor het aantrekkelijker wordt voor de leden om te gaan participeren. Bijvoorbeeld door te reageren op artikelen en daar op elkaars reacties te reageren.

Bij patiëntenverenigingen ligt het anders

Hier is de behoefte aan uitwisseling en het delen van ervaringen groter. Belangrijk is dat dit in een discrete, vertrouwde, gesloten setting gebeurt. De community-website van de vereniging zal de omstandigheden moeten bieden waarin patiënten zich veilig voelen hun kwetsbare ervaringen te delen. Zo’n website heeft een enorme meerwaarde ten opzichte van de openbare sociale media. Maar ook hier gaat het niet vanzelf, en zal de vereniging veel energie moeten steken in het betrekken van de patiënten bij de community-website, door hierop een schat aan betrouwbare informatie aan te bieden over hun specifieke ziekte.

Conclusie: een community-website, wel of niet doen?

Het je het idee dat je een levendige community-website kunt bouwen voor een vereniging die het vooral moet hebben van user generated content? Vergeet het maar.
Bestaat in je community in principe behoefte aan onderling overleg en uitwisseling van ervaringen tussen de leden? Dan kan een community-website een belangrijke functie vervullen en een levendig karakter krijgen. Dat vergt wel een actief verenigingsbeleid, in elk geval gedurende de beginperiode en in de meeste gevallen permanent.
WordPress biedt uitstekende tools om zo’n community-website te bouwen.

Wat is je volgende stap?

Wil je regelmatig tips ontvangen over WordPress en Marketing? Neem dan een abonnement op de nieuwsbrief van WP Webbouw.

Ontvang tips over WordPress en Marketing

Of kijk eens op deze pagina’s:

3 reacties op “Hoe bouw je een levendige community-website?

  1. ruud

    Een community website bouwen dat lijk mij wel leuk en om te hebben, reden daar voor is dit.facebook mag wel een grote zijn maar echt je vrij te voelen daar is er niet bij,ze maken reclame met een acount aan maken en alles delen met je vrienden -dat klopt niet hellemaal ze vergeten er bij te vertellen deel je iets te veel dan word je geblockt zie dat meer als valsevoorwensels,dus zou best zo website willen hebben en vol krijgen doe ik hem ook.ben beheerder van 10 groepen op facebook maar zelf iets hebben is een stuk beter dan via facebook.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let op!

Als je wilt dat je vraag serieus kan worden beantwoord, controleer dan of je hierboven minimaal het volgende hebt vermeld:

  • de url van de website
  • het gebruikte thema en of je dit hebt aangepast, al dan niet in een child-theme
  • indien van toepassing: de plugin die het probleem geeft
  • de pagina(s) waar het probleem zich voordoet
  • alle andere informatie die nodig kan zijn om het probleem te analyseren.