Wanneer WP Webbouw een nieuwe WordPress website heeft opgeleverd, is de kans groot dat de eekhoorn in de mediabibliotheek staat. Het is een van de testjes die ik uitvoer om te kijken of het uploaden van plaatjes werkt. Sinds jaar en dag gebruik ik daarvoor hetzelfde plaatje van een eekhoorn die een pinda in zijn knuistjes geklemd houdt. Waarom? Ik heb geen idee. Misschien is het een traditie, misschien een klein beetje bijgeloof.
Dus mocht je de eekhoorn tegenkomen in je mediabibliotheek, dan weet je wie hem daar heeft neergezet. Maar wat doet de eekhoorn op mijn website? Wat heeft de eekhoorn te maken met WP Webbouw? En waarom staat hij zo opvallend in de header?
Toen ik bezig was met de vormgeving van de site, kwam ik er op zeker moment achter dat ik een levend element wilde toevoegen. Webbouw en marketing zijn vrij abstracte, technische begrippen en als tegenwicht dacht ik dat iets levends, iets uit de natuur, nodig was om de site een wat warmere sfeer en uitstraling te geven. Natuurlijk ga je dan in eerste instantie denken aan foto’s van mensen, misschien wel handen, of luchten, of bergen, of zeegezichten, maar hee… wat een obligate beelden levert dat op. Tot ik in photoshop wat zat te pielen met die header en opeens die foto van de eekhoorn, die altijd op mijn bureaublad staat, achter het logo en het menu schoof.
Het voelde meteen goed.
De eekhoorn is een beetje mijn mascotte geworden. En ik werd helemaal blij toen ik hem daar zag staan in die header. Ik vond dat het logo, de tagline en het menu een prachtige uitstraling kregen op die natuurlijke achtergrond. En ik dacht what the fuck, ik doe het gewoon. Vervolgens dacht ik: kan ik dit maken? Kan dit wel? Kan je zomaar op een serieuze site over WordPress webbouw en online marketing een eekhoorn in de header zetten? Zet ik mijn publiek daarmee niet op het verkeerde been? Denken ze niet dat ze op een natuursite over eekhoorns zijn beland in plaats van de site van een webbouwer?
En ik dacht: nee.
Ik dacht: dit is juist goed. Dit beeld onderscheidt zich zó van de koele, technische uitstraling die vrijwel elk bedrijf in de IT etaleert, dat het juist daarom blijft hangen. Bovendien, de warmte en natuurlijkheid die deze header uitstraalt past wel degelijk bij het werk dat ik doe. Ik houd mij immers niet alleen bezig met techniek, maar juist met communicatie, met het leggen van connecties tussen mijn klanten en hun klanten, met het communiceren van de passies en talenten waarop – zeker bij dienstverleners – hun businessformules zijn gebaseerd. De kern van mijn werk bestaat eruit dat ik professionals help communiceren wat hun sterke kanten zijn, zodat ze daardoor beter contact kunnen leggen met hun klanten. Techniek is daarbij alleen maar een middel.
Ik vond de eekhoorn steeds beter passen.
Bovendien, heeft hij daar niet een pinda gevonden? Is dat niet een prachtige metafoor voor de schatten die iedereen met een website probeert te vinden? Is dat niet waar het uiteindelijk om gaat: het genereren van brood op de plank vanuit je online business? De eekhoorn werd een steeds genialere vondst.
Ik verzon steeds meer argumenten voor de eekhoorn. Schreef Aart Jan van Erkel een paar jaar geleden niet een artikel over de banaan op je site? Hij had dit op zijn beurt weer uit het boek The Big Red Fez van Seth Godin. Het gaat erover dat je de bezoekers van je website een groot ding presenteert waar ze op kunnen klikken. Zij een banaan, ik een eekhoorn. What’s the difference?
Kortom: hij kwam erdoor, de eekhoorn, door mijn ballotage. Een hele prestatie, als je nagaat hoe lang ik over allerlei kleine details zit te wikken en te wegen. Ik zal wel zien hoe lang hij stand houdt in de header van deze site. Misschien maak ik er op den duur wel een roterende header van met meerdere achtergrondbeelden die willekeurig verschijnen als je op de site komt. Misschien ben ik er over een jaar wel spuugzat van en verzin ik iets nieuws. Maar voorlopig zit ie daar goed, mijn eekhoorn.
Leuk!
Ja, leuk!
Zie je ‘in het wild’ nu ook vaker een eekhoorn ?
Wij krijgen er elke dag 1 of 2 op bezoek in de tuin.