Hoe bouw je een succesvol blog?

een succesvol blog bouwenDe eerste blogger die geen grote schare lezers wil moet nog worden geboren. Bloggen kun je om heel verschillende redenen doen. Je wilt je gedachten met de wereld delen. Of je hebt met je blog een commercieel doel. Maar alle bloggers willen lezers, liefst zo veel mogelijk. Hoe kom je daaraan?

Ten eerste door goed te schrijven

Taal en tekst is jouw gereedschap. Fotoblogs even buiten beschouwing gelaten. Verhalen die je lezer naar binnen sleuren om ze pas weer ademloos los te laten bij de laatste punt. Zulke blogs kan jij schrijven. *

Maar is dat voldoende om je blog aan publiek te helpen?

Wat goed is verkoopt toch zichzelf? Als je heel goed schrijft komen daar toch vanzelf mensen op af? Ze vertellen het toch wel aan elkaar door? Daar zorgen de zoekmachines toch voor? Toch?

Helaas, zo werkt het niet helemaal

Op internet wordt dagelijks godsgruwelijk veel gepubliceerd. Een groot deel daarvan moet het doen met een klein beetje aandacht. De aandacht van alle mensen op internet bij elkaar opgeteld is gewoonweg niet voldoende voor de enorme hoeveelheden publicaties. En dus is het lot van veel blogs dat ze amper lezers trekken. Hoe goed ze ook zijn geschreven.

Aandacht moet je organiseren

Hè? Wat? Organiseren? Aandacht is toch iets dat uit je lezers zelf moet komen? Jawel, maar als je je blog niet onder de aandacht brengt, dan werkt het internet zo dat die aandacht niet vanzelf naar je blog toe komt. Althans niet in de hoeveelheden die jij graag zou zien. Want geef het maar toe: als jij een nieuw blogartikel hebt gepubliceerd, dan ga je daarna op de tellertjes kijken hoeveel mensen het al hebben gelezen. Toch?

Hoe doe je dat, aandacht organiseren?

Eigenlijk heel simpel. Door je blogartikelen actief onder de aandacht te brengen van zo veel mogelijk publiek. Dat werkt volgens dezelfde mechanismen waarmee commerciële sites klanten werven. Ik zet ze voor het gemak hier nog even onder elkaar:

  • Sociale Media Marketing: De inhoud van je blog, ook de oudere artikelen, periodiek posten in updates op sociale media.
  • SEO: Je blog optimaliseren voor zoekmachines.
  • E-mail Marketing, Conversie Optimalisatie: Lezers de gelegenheid geven op verschillende manieren met jouw blog te connecten: via een e-mailabonnement, via je sociale media, door reacties toe te staan.

Is actief promoten je eer te na?

Sommige bloggers zijn wars van commercie en vinden het actief promoten van hun blog maar niks. Als lezers niet vanzelf op hun voortreffelijke artikelen afkomen, dan maar niet. Je bouwt er in deze tijd waarschijnlijk geen megagroot publiek mee op, maar dat hoeft voor jou dan ook helemaal niet. ‘Succes’ is niet voor iedereen hetzelfde als ‘zo veel mogelijk’. Gelukkig maar.

* Wil je je schrijfkwaliteit verbeteren? Kijk eens op de site van Kitty Kilian.

Wil je vaker artikelen lezen over bloggen, internetmarketing en WordPress? Neem dan een abonnement op de nieuwsbrief van WP Webbouw.

Ontvang tips over WordPress en Marketing

Of kijk eens op deze pagina’s:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let op!

Als je wilt dat je vraag serieus kan worden beantwoord, controleer dan of je hierboven minimaal het volgende hebt vermeld:

  • de url van de website
  • het gebruikte thema en of je dit hebt aangepast, al dan niet in een child-theme
  • indien van toepassing: de plugin die het probleem geeft
  • de pagina(s) waar het probleem zich voordoet
  • alle andere informatie die nodig kan zijn om het probleem te analyseren.