Klanten in een webshop zijn heel anders dan klanten op de website van een dienstverlener. En dus werkt ook de marketing anders. Klanten in een webshop zijn potentiële kopers. Ze surfen met een andere intentie dan iemand die op zoek is naar een dienstverlener. Kopers willen nu dat product.
Concurreren met Bol.com, Zalando en Wehkamp
Ik zou zeggen: vergeet het. Als je in je webshop producten wilt verkopen die ook worden geleverd door een van deze megagrote webwarenhuizen dan wens ik je veel succes met het weggooien van geld, tijd en energie. Deze marktsegmenten zijn een no go area voor kleinere webshops. Jouw kansen liggen in een niche-markt.
Een nichemarkt? Zoals?
Dat kan van alles zijn. Verkoop je handgemaakte sieraden uit Burkina Fasso, vintage vijftiger jaren meubels of originele Tibetaanse moccasins van yak-leer, dan heb je een goede kans dat je de enige of een van de zeer weinigen bent. Verzin zelf meer voorbeelden. De wereld is groot en voor exclusieve artikelen is er altijd een markt.
En dan wordt kopers lokken weer leuk
Ja, want dan kun je bekendheid en reputatie opbouwen over jouw niche-assortiment. Je kunt artikelen schrijven met achtergrondinformatie. Je hebt een schat aan onderwerpen over de geschiedenis van je producten, de grondstoffen, de manier waarop ze gemaakt worden, de cultuur van de streek. Allemaal onderwerpen die de kopers van jouw nicheproducten interessant vinden.
Dat lijkt op dienstenmarketing
Inderdaad. Ook dienstverleners bouwen hun bekendheid en reputatie op door relevante informatie te publiceren die waardevol is voor hun klanten. Kijk maar wat ik hier op deze site aan het doen ben. Het verschil is dat je als dienstverlener veel beter kunt concurreren met grote organisaties. Voor een webshop is dat geen optie.
SEO is belangrijk
De meeste bezoekers in een webshop komen via een zoekmachine. Je webshop optimaliseren voor zoekmachines is je belangrijkste marketinginstrument. Voldoet jouw webshop aan onderstaande zoekmachineoptimalisaties?
- De webshop heeft een goede indeling in productcategorieën
- Elke productcategorie en elke productomschrijving bevat zoektermen in de title, de kopregel, de bodytekst, secundaire kopjes.
- Elke productcategorie en elke producttekst heeft voldoende woorden.
- Alle afbeeldingen hebben alt-tags met zoekwoorden.
- Elke productcategorie en elke producttekst heeft een eigen url en een meta-description met relevante zoektermen.
Wat is je volgende stap?
Zoek je ondersteuning bij de optimalisatie van je webshop? Kijk dan eens wat WP Webbouw hiervoor te bieden heeft: Marketing Support module Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Wil je regelmatig tips ontvangen over WordPress of Marketing? Meld je aan voor de nieuwsbrief van WP Webbouw.
Stuur een e-mail naar erik[at]wpwebbouw[punt]nl en ik voeg je toe aan de mailinglist.