Meten is weten. Iedereen die serieus bezig is met zoekmachineoptimalisatie, contentmarketing en social media marketing wil ook weten welke effecten zijn acties hebben op het bezoek aan zijn website. Google analytics is het meest gebruikte gereedschap voor website analyse. En menig webmaster droomt wel eens van die blauwe bolletjes uit de Google grafieken.
Maar de wegen van Google blijven toch altijd een beetje ondoorgrondelijk. Niemand weet precies hoe die grafieken tot stand komen en welk algoritme de zoekreus hier nu weer doorheen mixt. Daarom vind ik het prettig om ook op de website zelf een tweede gereedschapje te hebben om bezoekersaantallen te meten. En het is nog marketing ook.
Post Views Count is de naam van de plugin die ik gebruik. Hij is geschreven door de ervaren Franse pluginontwikkelaar Julio Potier, een aardige man die vlot reageert op vragen in het support forum van de plugin op wordpress.org. Bovendien was hij zo vriendelijk daar speciaal voor mij en binnen een dag een patch te plaatsen voor een feature waar ik om had gevraagd. Dat soort developers daar houd ik van. Dat is wat de open source WordPress community zo waardevol maakt.
Post Views Count is simpel en doeltreffend. De plugin houdt bij hoe vaak een bericht of pagina is bekeken. Er zijn een paar instellingen, zoals de post types die je wilt laten tellen, de manier waarop de teller wordt weergegeven in de meegeleverde widget en de mogelijheid om ingelogde members buiten de telling te houden.
De plugin voegt een nieuwe kolom toe op de berichtenlijst. Dat is handig, omdat je zo in één oogopslag ziet wat populaire pagina’s en berichten zijn. Je ziet dus ook welke niet zo goed scoren en dus nog voor verbetering vatbaar zijn.
Omdat de meting op de website gebeurt, zie je het effect direct als je de pagina ververst. Als ik een link naar een artikel plaats op twitter, houd ik die teller wel eens in de gaten. Daardoor weet ik dat de eerste 5 minuten na het plaatsen van een tweet met link de piek zit van de bezoekers aan dat artikel. Na een kwartier is het effect van de tweet weggeëbd. Leerzaam. Meten is weten. En dit soort informatie krijg je niet bij Google Analytics, zelfs niet als je kijkt in de Realtime view. Het is mij in elk geval nog niet gelukt.
Zoals gezegd is er bij de plugin een widget meegeleverd die na installatie verschijnt in de lijst beschikbare widgets. Deze widget kun je gebruiken om een lijstje met populairste artikelen in een sidebar te plaatsen, zoals ik hier op WP Webbouw ook doe. En dat is weer goed voor je on site marketing, omdat de best gelezen artikelen een extra prikkel voor een bezoeker kunnen zijn om nog even te blijven.
Natuurlijk is Post Views Count geen vervanging voor de grote en zeer uitgebreide analyse tool Google Analytics. Maar ik vind het een waardevolle aanvulling en kan de plugin van harte aanbevelen aan iedereen die snel inzicht wil in de populariteit van artikelen en pagina’s op zijn website.
RT @WPwebbouw: Hoe lang ‘werkt’ een tweet met een link naar je website? #WordPress http://t.co/T8UaEiSQ
Weten hoe effectief je bent met je blogposts – handige plug-in voor WordPress http://t.co/3qpvsUkG (via @wpwebbouw )