Succesformule voor advertentiesites

succesformule voor advertentiesiteEen advertentiesite zou wel eens het eerste businessmodel kunnen zijn waar beginnende internetondernemers aan denken. Het droombeeld is dan ook aanlokkelijk. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat er veel bezoekers op je site komen en voila, de advertentie-inkomsten stromen binnen. En het duurt niet lang of jij ligt in een hangmat tussen twee palmbomen op een exotisch eiland te nippen van je piña colada.

Als het zo gemakkelijk was…

…dan zou iedereen het wel doen. Nou, iedereen is wat overdreven, maar het scheelt niet veel. De advertentiesite is een van de meest populaire businessmodellen op Internet. Maar op de exotische eilanden is nog geen tekort aan hangmatten en palmbomen. Slechts een klein percentage van de internet-ondernemers slaagt erin het advertentiesite-concept tot een succes te maken.

Waarom lukt het de meesten niet?

Zoals bij alle succesvolle businessmodellen geldt ook hier: there is no such thing as a free lunch. Het model is eenvoudig, maar dat betekent niet dat de uitvoering dat ook is. Advertentiesites die wel zijn geslaagd, hebben er meestal jaren over gedaan om hun positie op te bouwen. Zonder uitzondering zijn dat jaren geweest waarin keihard is gewerkt aan content en optimalisatie. Deze ondernemers lagen niet in hun hangmat maar zaten gewoon dag in dag uit achter hun pc te werken aan de opbouw van hun site.

De basisprincipes van een advertentiesite

Wat zijn – behalve hard werken – de basisprincipes waarmee je een succesvolle advertentiesite opbouwt?

  • Content met een hoge deelfactor. Dit is de hoofdmotor van je site. Content die mensen graag willen delen bereikt vele netwerken buiten jouw eigen netwerk. Elk extra netwerk levert een nieuwe stroom bezoekers op je site.
  • Hoge frequentie. Content met een hoge deelfactor is vluchtig. Je moet elke keer weer met iets nieuws komen. Zo bouw je aan een reputatie als leuke of interessante site en bouw je aan een totale content waarmee je mensen langer op je site kunt houden.
  • Uitstekende optimalisatie. Uiteraard moet je site uitstekend zijn geoptimaliseerd met de bekende SEO-technieken.
  • Social media marketing. Sociale media zijn de belangrijkste netwerken voor de verspreiding van je content. Je moet zeker in het begin een actief beleid voeren om je eigen netwerken op de verschillende sociale media op te bouwen. Als je eenmaal voldoende volume hebt opgebouwd, komt de vaart erin doordat steeds meer mensen je content gaan delen waardoor ook je eigen netwerken steeds sneller gaan groeien.
  • E-mail marketing. Door bezoekers de mogelijkheid te bieden zich te abonneren op je content-updates bouw je een groeiende mailinglist waarmee je ook weer een stroom bezoekers naar je site kunt organiseren. Houd er wel rekening mee dat de kosten die je betaalt aan je e-mail marketing provider (Mailchimp e.d.) flink oplopen als je echt grote aantallen abonnees krijgt.
  • Advertentiebeleid. Uiteindelijk is dat waar het jou om gaat: geld verdienen met advertenties. Bied een gevarieerd aanbod advertenties, met voldoende posities pal naast de veelbekeken content op je advertentiesite. Je bezoekersstatistieken zijn je belangrijkste argument in de onderhandeling met adverteerders.

De kopregel boven dit artikel is een experiment

De kop ‘Succesformule voor advertentiesites’ is een testcase. Ik heb doelbewust deze veelbelovende kop boven dit artikel gezet om te kijken wat het effect hiervan is op de pageviews.

Wat is je volgende stap?

Wil je regelmatig tips ontvangen over WordPress en Marketing? Neem dan een abonnement op de nieuwsbrief van WP Webbouw.

Ontvang tips over WordPress en Marketing

Of kijk eens op deze pagina’s:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Let op!

Als je wilt dat je vraag serieus kan worden beantwoord, controleer dan of je hierboven minimaal het volgende hebt vermeld:

  • de url van de website
  • het gebruikte thema en of je dit hebt aangepast, al dan niet in een child-theme
  • indien van toepassing: de plugin die het probleem geeft
  • de pagina(s) waar het probleem zich voordoet
  • alle andere informatie die nodig kan zijn om het probleem te analyseren.